Odchudzanie, prawdy i mity

Jak nie stracić zdrowia odchudzając się.Jak dotąd dwuczęściowy cykl opisujący tak modny teraz temat odchudzania. Techniki gloryfikowane w mediach i reklamowane w środkach masowego przekazu, wyświetlanie napastliwie w internecie obiecują sukces w tydzień, lub zwrot pieniędzy. Kto jednak chciałby, aby sukces był okupiony utraconym na zawsze zdrowiem? Jakie pułapki czekają na złapanych klientów ? Co można zrobić, aby nie stracić zdrowia i schudnąć ?

Temat odchudzania jest często poruszany w mediach masowych i wyszukiwany w Internecie. Po pierwsze chodzi o kanon wyglądu, kultywowany w obecnej kulturze. Po drugie oczywiste zdrowotne atuty szczupłego i wysportowanego ciała. Po przeciwnej stronie jest siedzący tryb życia, mało czasu na zdrowy wysiłek fizyczny i odpowiednie odżywianie, którego przygotowanie jest czasochłonne. Tu pojawia się nisza, dla producentów pseudopreparatów mających w krótkim czasie i bez zbędnego wysiłku poprawić wygląd. Niestety takie rzeczy nie istnieją, a jeśli istnieją mogą zrujnować zdrowie.

1. Słów kilka o BMI.

BMI nie jest miarą idealną. Stosowanie go na codzień jako przelicznika określającego bezwzględnie prawidłową masę ciała, albo też stopień zaburzeń jest dużą pomyłką. Nie jest to bowiem miara pasująca do każdego.

2. Prawdy i mity o odchudzaniu, część 1.

Pierwsza część artykułu przedstawia podstawy fizjologiczne (funkcjonowanie) i histologiczne (budowy i podziału) tkanki tłuszczowej, będącej kluczowym ogniwem w otyłości. Ale nie tylko. Jak się okazuje, tkanka ta jest wyjątkowo aktywna metabolicznie i hormonalnie, a duża jej ilość nie musi zwiększać wyzyka innych chorób. Warto poznać podstawy, żeby później bez problemu zrozumieć dalsze części.

3. Prawdy i mity o odchudzaniu, część 2.

Negatywne skutki diet lansowanych w mediach, co może pójść nie tak podczas takich kuracji i dlaczego nie są zdrowe, aczkolwiek mogą być pozornie skuteczne. Jak należy postąpić, aby skutecznie zrzucić kilogramy i nie stracić przy tym zdrowia ?

4. Zdrowy tryb życia i filozofia odchudzania według profesor Tyrpy z instytutu Lorenca w Krakowie. 

Warto zachować otwarty umysł, jednak nie zapominać o dotychczasowej wiedzy medycznej oceniając nowo czytane treści. Na stronie internetowej, rzeczony instytut publikuje własny sposób na zdrowe życie, który jednak wyraźnie rozmija się z medycyną opartą na faktach, a wspomniana profesor Tyrpa nie figuruje w bazie naukowców polskich. Czy to przypadek ? 

5. Jak rozumieć definicję indeksu glikemicznego?

Indeks glikemiczny to ostatnio bardzo popularna wielkość, służąca opisowi produktów i ich stosowana przy konstruowaniu diety czy to odchudzającej, cukrzycowej, czy dla celów sportowych. Warto poznać istotę tej wielkości i kulisy jej ustalania, aby zrozumieć ograniczenia. 

6. Ładunek glikemiczny a indeks glikemiczny.

Indeksu glikemicznego nie można stosować w pojedynkę. Musi on iść w parze z ładunkiem glikemicznym i dopiero wspólnie stanowią one podstawę budowania diety w oparciu o ilość i jakość węglowodanów. Dlaczego tak jest ? Przeczytaj w tym w artykule. 

 

Cykl ten postaram się w przyszłości rozwinąć.

 

Jestem członkiem agregatora naukowego researchblogging.org