Medycyna Sportowa.

Medycyna sportowa to nie tylko wąsko rozumiane urazy i przeciążenia, ale też szereg fizjologicznych zależności pomiędzy elementami anatomicznymi naszego ciała, umożliwiających codzienne funkcjonowanie. Zależności owe są szczególnie potrzebne w sporcie, jednak używamy ich na codzień, na przykład wchodząc po schodach albo podbiegając na autobus. Cykl artykułów pisanych na blogu, pogrupowanych na podstronie ma sprawić, żeby dostęp kontekstowy był łatwiejszy. Zapraszam do czytania i komentowania.

 Medycyna Sportowa artykuły i wiedza

1. Aktywność fizyczna i fizjologia wysiłku.

2. Jazda na rowerze i kolarstwo. Aspekty fizjologiczne.

3. Dieta w sporcie

  • Odżywianie i dieta w sporcie wydolnościowym. Ogólne aspekty zagadnień dietetycznych w sporcie, włączając w to zapotrzebowanie kaloryczne podczas treningu i jego zmian. 
  • Odżywianie i dieta podczas przygotowania do zawodów sportowych Odżywianie podczas przygotowania do zawodów sportowych z uwzględnieniem okresu na kilka dni, godzin i minut przed startem. Artykuł skupia się na maksymalizacji rezultatów uzyskiwanych podczas startów, z pomocą prostych reguł, możliwych do zastosowania bez specjalistycznego sprzętu i zaplecza. 

4. Ortopedia i traumatologia :

  • Złamania zmęczeniowe i inne urazy z przeciążenia. Złamania zmęczeniowe stanowią wysoki odsetek urazów sportowych, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę sporty biegowe. Wiele z nich nie daje o sobie znać w klasyczny sposób. Przeczytaj, aby lepiej zrozumieć genezę ich powstawania a co za tym idzie skutecznie unikać. 
  • Urazy i kontuzje w kolarstwie górskim Kolarstwo górskie jest popularnym sportem, rowery MTB są relatywnie niedrogie i  nadają się do wielu zastosowań, stąd też są najczęściej wybierane. Systemy amortyzacji i odpowiednie opony zapewniają komfort jazdy w trudnych warunkach. Co jednak z urazami ? Jak wygląda statystyka, biorąca pod uwagę ogół ludzi jeżdżących na rowerach górskich ? Z czym należy się liczyć i jak zapobiegać. 

5. Bieganie :

  • Bieganie i weryfikacja liniowej zależności tętna i mocy. Czy podobnie sprawa się ma w przypadku biegania jak i kolarstwa ? Okazuje się, że naukowcy próbowali zaadaptować znaną zależność mocy i tętna do tego najbardziej naturalnego dla człowieka sportu. Moc przekładano na prędkość albo czas kontaktu stopy z podłożem. W obu przypadkach ustalono prawie idealną korelację. Ale czy na pewno metoda była odpowiednia ? Czy oznacza to, że wystarczy znać średni puls i prędkość podczas treningu, aby ustalić swój współczynnik wydolności ?
  • Odwodnienie organizmu u sportowców i jego wpływ na wydolność. Biegi górskie Odpowiednie nawodnienie organizmu jest często ważniejsze od dobrego przygotowania kondycyjnego. Przez kilkadziesiąt minut wysiłku bez uzupełniania płynów, można stracić miejsce, które nam się należało, na które ciężko pracowaliśmy przez długie tygodnie. Dlatego warto przeczytać, aby już więcej nie zapominać o wypiciu koniecznej do życia wody.
  • Bieganie a odchudzanie. Czy łatwo zgubić zbędne kilogramy ? Bieganie to coraz popularniejszy sport, oprócz tego, jest to bardzo naturalny sposób poruszania się dla człowieka. Wiele osób wiąże nadzieje z odchudzaniem podczas biegania. Na ile jest to proste i jak należy to robić, aby zauważyć rezultaty ?
  • Spalanie kalorii podczas biegania. Zagadnienia mocy. Temat biegania w kontekście spalanych kalorii, redukcji lub utrzymania masy ciała przewija się w Internecie bardzo często. Nic w tym dziwnego, bieganie rzeczywiście jest ogólnorozwojowym, naturalnym sposobem uprawiania sportu. Jednak w przeciwieństwie do jazdy na rowerze, trudno zmierzyć moc, a co za tym idzie wydatek energetyczny w warunkach codziennego treningu. Nie jest to jednak niemożliwe, a dodatkowo, podczas biegania w równinnym terenie da się napisać prosty kalkulator i zauważyć oczywiste zależności. 
  • Kalkulator kalorii spalanych podczas biegania.  Bieganie stanowi świetny sposób regulacji tempa metabolizmu, co za tym idzie poza oczywistymi korzyściami płynącymi z uprawiania sportu, można też regulować swoją masę ciała. Przy tym, bieganie cechuje liniowa zależność mocy i prędkości, co ułatwia obliczanie wykonanej pracy i ilości spalonych kalorii.
  • Dyskusja z Jerzym Skarżyńskim na temat biegania. Jerzy Skarżyński napisał świetną książkę, która musi w końcu spocząć na półce (lub też dysku ) każdego biegacza w Polsce. Jak wygląda konfrontacja pewnych metod proponowanych w książce z zależnościami fizjologicznymi i rozwiązaniami znanymi z książek zagranicznych?

6. Sprzęt sportowy i akcesoria :

  • Jaki kask rowerowy wybrać? Praktyczne wskazówki. Aspekty medyczne zostały w dużej mierze opisane w punkcie 15, natomiast w tej części pora zwrócić uwagę na praktyczne aspekty zakupu. Przeglądam rynek i staram się poradzić jakie firmy wiodą prym na rynku kasków i dlaczego warto zainwestować nieco więcej pieniędzy.
  • Opinia o pulsometrze Sigma PC 25.10 po ponad roku używania.  Pulsometr Sigma PC 25.10 należy do jednych z najtańszych pulsometrów o w całości kodowanym sygnale. Sprawia to, że można trenować w grupie bez obaw o zafałszowanie wyniku pokazywanego na wyświetlaczu. Dodatkowo ma sportowy wygląd i można z nim pływać. Czy jednak całkowicie brak mu wad ? Zapraszam do przeczytania artykułu. 
  • Recenzja pulsometru Sigma PC 25.10 Sigma ma bogatą ofertę prostych pulsometrów. Ja wybrałem PC 25.10 i nie żałuję. Oto moja recenzja pulsometru, opinia po dłuższym czasie w artykule powyżej. 
  • Krokomierz, czyli pedometr, czyli nic innego, jak urządzenie mierzące liczbę kroków. Sprzęt to już nieco archaiczny, za to niedrogi. Krokomierz można nabyć za kilka złotych. Modny w latach 80-tych. Wtedy też okazał się pomocny w motywowaniu do utrzymywania zdrowego trybu życia. Dziś można używać w tym celu smartfona, na co dzień, pedometr sprawdzi się znacznie lepiej, niemal nie zużywa baterii i funkcjonuje niezawodnie. 
  • Trajki, czyli trójkołowe rowery elektryczne. Czy warto kupić? Trajki to trójkołowe rowery elektryczne, zbudowane na planie litery V. Nie są więc jednośladami, nie mają klasycznego systemu napędowego. Użytkownik przemieszcza się na nich w pozycji stojącej. Cena wynosi około 6500zł. Czy warto zainwestować te pieniądze?
  • Efektywność napędu rowerowego i straty w jego elementach Czy opłaca się jeździć na niskich czy wysokich przełożeniach? A może najlepiej kupić 'singla'? W artykule Czytelnik znajdzie kilka liczb i komentarzy dotyczących strat energii elementach napędu roweru. 
  • Jak dobrać rozmiar ramy szosowej i nie tylko? Ramy rowerowe obecnie są do siebie dość zbliżone pod względem geometrii, formując dwie duże grupy. Ramy klasyczne i slopingowe. Druga kategoria do niedawna charakteryzowała ramy rowerów górskich, obecnie wkroczyła z całą mocą także do segmentu rowerów szosowych. Powstały kalkulator jest efektem konieczności zakupu roweru przez Internet. W przypadku moim i wielu użytkowników, algorytm sprawdził się świetnie. Zapraszam do korzystania.  
  • Buty trekkingowe i przyczepność Vibramu. Czy świetna przyczepność Vibramu to prawda czy mit? Sprawdzam przyczepność butów trekkingowych HiMountain Bernina w porównaniu do butów sportowych Nike.
  • Obuwie rowerowe i pedały zatrzaskowe. Wiele mówi się o przydatności i efektywności jazdy w pedałach zatrzaskowych, czyli popularnych klikach. Przecież używa ich cały zawodowy peleton. Kolarze amatorzy spodziewają się zdecydowanego przyspieszenia i zysku wytrzymałości. Opinie na forach są zdecydowanie pozytywne. Weryfikacja przydatności używania pedałów zatrzaskowych w prasie fachowej jest raczej cicho-sceptyczna, z przewagą milczenia. Było jednak kilka badań, które jednoznacznie wypowiadają się na ten temat. 
  • Stacjonarny rower treningowy. Co kupić, aby nie żałować? Jesień, ze swoimi coraz krótszymi dniami nie wszystkim sportowcom amatorom pozwala kontynuować treningi na zewnątrz. Zakup stacjonarnego roweru treningowego zapewnia możliwość treningu fitness w mieszkaniu, jednak, aby w pełni cieszyć się z zainwestowanych pieniędzy warto zaznajomić się z kilkoma technicznymi aspektami. 
  • Zasada działania magnetycznego roweru treningowego. W tym artykule pragnę przybliżyć zasadę działania magnetycznego roweru treningowego oraz skupić się na oszacowaniu mocy, nawet jeśli rower nie ma takiej możliwości sprzętowej. 

7. Całoroczny rowerowy plan treningowy.

8. Farmakoterapia w sporcie.

  • Leki przeciwzapalne i przeciwbólowe w sporcie. Leki przeciwzapalne i przeciwbólowe, tak zwane NLPZ, są stosowane powszechnie w sporcie, zarówno po intensywnym treningu, jak i w przypadku kontuzji. Okazuje się jednak, że ich działaniem ubocznym jest osłabienie regeneracji mięśni, ścięgien, a także osłabienie odpowiedzi mięśnia sercowego na przeciążenie. Efektywnie oznaczać to może zwiększone ryzyko kontuzji i zwolnione postępy treningu. Zapraszam do przeczytania artykułu na blogu.

Wszystkie artykuły obejmujące ten temat są dostępne tu : ( link )

Jestem członkiem agregatora naukowego researchblogging.org