Jazda na rowerze i kolarstwo. Aspekty fizjologiczne.

Oddaję w ręce Czytelników cykl artykułów dotyczących jazdy na rowerze i szeroko pojętego kolarstwa z punktu widzenia lekarza sportowca. Swoją uwagę przy tworzeniu artykułów skupiam na aspektach fizjologicznych i medycznych.

Jazda na rowerze i kolarstwo. Aspekty fizjologiczne

  • Czynniki wpływające na efektywność jazdy na rowerze w różnych warunkach. Do napisania tego artykułu wykorzystałem zmodyfikowany kalkulator mocy generowanej, dostępny na moim blogu. Teraz rysuje on kilka wykresów na jednaj planszy, co umożliwia porównywanie w czystej modelowej sytuacji, wpływu poszczególnych istotnych czynników naefektywność jazdy po płaskim i na podjeździe. Oczywiście każdy, kto jeździ na rowerze spotkał się z opisanymi tu zależnościami, jednak artykuł umożliwia zapoznanie się z liczbowymi wartościami i ich bezwzględnym wpływem na biomechanikę jazdy na rowerze. Wziąłem pod uwagę wpływ pozycji, masy ciała, masy roweru, wzrostu kolarza, rodzaju roweru i prędkości wiatru.
  • Jak dobrze jeździć ? Kadencja, moc generowana, technika jazdy.If your legs hurt more than your lungs, increase cadence. If your lungs hurt more than your legs, use lower cadence.” To w dużej mierze podsumowanie artykułu. Prezentuję wykresy poglądowe, porównujące zawodowych kolarzy i amatorów w zakresie generowanej mocy długotrwałej i siły w zależności od kadencji.  
  • Aerodynamika, rower i mechanika płynów. Temat jedynie pośrednio nawiązujący do medycyny sportowej. Wizualizacja powietrza opływającego kolarza i zachowanie się strug przy przejeżdżającym samochodzie.Ekonomia jazdy w warunkach ruchu powietrza.
  • Metoda oceny wydolności tlenowej z pulsometrem (kolarstwo). Artykuł skupiający się na wykorzystaniu w praktyce znanej liniowej zależności mocy generowanej i pulsu. Znając prędkość średnią podczas jazdy po płaskiej trasie zamkniętej, gdzie początek i koniec trasy stanowią jeden punkt można ocenić wydolność organizmu. Trzecia potęga prędkości w oporze aerodynamicznym bowiem jest odpowiednikiem mocy, zaniedbując opory toczenia. Pomiar mocy odbywa się więc pośrednio. Do tej pory nie zgromadziłem odpowiedniej ilości danych, aby definitywnie ocenić błąd metody, jednak uzyskuję porównywalne dane, bez względui na to, z jaką prędkością decyduję się jechać.Pozwala to sądzić, że jest to prosta,dokładna i TANIA metoda, nie wymagająca stosowania drogich monitorów mocy.
  • Czy kask rowerowy ratuje życie ? Artykuł opisuje patofizjologię urazów głowy, ich rodzaje, a także mechanikę działania kasku, sposoby amortyzacji urazów i stara się odpowiedzieć na pytanie, czy kask może uratować życie. 
  • Wyścigi kolarskie. Jak odnieść sukces? Każdy kiedyś zastanawiał się nad strategią jazdy na urozmaiconej trasie. Czy wybrać podejście jazdy ze stałą prędkością przez całą trasę ? Jeśli nie, to może więc jazda na stałą moc, gdzie prędkość podczas podjazdu znacznie spada. Co jest najlepsze dla organizmu a co optymalne pod kątemfizycznym ?
  • Ustawienie wysokości siodełka w rowerze i jego wpływ na moc i wytrzymałość.Ustawienie wysokości siodełka rowerowego to podstawowy element regulacyjny dla większości cyklistów. Niezależnie czy dotyczy zawodowców czy amatorów. Mało kto jednak robi to opierając się na czymś innym, niż tylko odczuciu. Czy stosowanie znanych z kolarstwa zawodowego reguł ma sens ? A może najważniejsze jest właśnie samopoczucie ? 
  • Jazda na rowerze, dobór siodełka i jego wpływ na zaburzenia erekcji oraz pojawienie się impotencji u kolarzy. Siodełko to jeden z ważniejszych elementów wyposażenia roweru. Jako jeden z niewielu, bezpośrednio kontaktuje się z ciałem kolarza. Powinien być więc jak najlepiej dopasowany. Okazuje się, że problemy z dobraniem siodełka stanowią duży problem i bywają przyczyną impotencji, a także, znacznie częściej, przemijających zaburzeń wzwodu u nawet 19% kolarzy amatorów. 

Inne artykuły dotyczące wysiłku fizycznego w cyklu artykułów z medycyny sportowej.

Jestem członkiem agregatora naukowego researchblogging.org