Aktywność fizyczna i fizjologia wysiłku.

Cykl artykułów z medycyny sportowej, opisujący istotę aktywności fizycznej jako bardzo ważnego elementu codziennego życia człowieka. 

Aktywność fizyczna i fizjologia wysiłku

Aktywność fizyczna :

  • Wpływ wysiłku fizycznego na odporność. Ćwiczyć aby nie chorować? Wysiłek fizyczny nie pozostaje bez wpływu na układ immunologiczny. Sportowcy zimowi, pomimo treningu w stereotypowo trudnych warunkach, sprzyjających przeziębieniu, chorują rzadko. Jak to możliwe, że wielu ludziom mającym siedzącą pracę, zdarza się to częściej ?
  • Sport a długość życia, czyli teoria skończonej ilości tyknięć zegara. Załóżmy na chwilę, że nasz metabolizm to tykający zegar, a do rozładowania baterii pozostała tylko skończona liczba jego uderzeń. Do podobnego wniosku mogą prowadzić badania naukowców. Co więcej takie wnioski nasuwa analiza statystyczna pewnych faktów z historii. Czy WHO zalecając codzienny sport, chce przyspieszyć naszą śmierć ? Zapraszam do artykułu. 
  • Siła i moc mięśni w wysiłku. Zależności fizjologiczne i pomiary. Naukowcy są przekonani, że da się zbadać predyspozycje do uprawiania sportu jeszcze zanim cokolwiek zaczniemy trenować. Jak starają się to zrobić i dlaczego wyniki badań nie dają jednoznacznych rezultatów ? Polemika z naukowcami, sposobami badań i wynikami. Mój pogląd na tego typu eksperymenty oraz jak powinny wyglądać, aby wyniki były spójniejsze.
  • Bieganie i rower. Czy pływanie pomaga ?  Porównanie biomechaniki jazdy Lance'a Armstronga i Ivana Basso. Dlaczego mają tak skrajne pozycje na rowerze, a pomimo tego osiągają świetne rezultaty ? Fizjologiczne aspekty treningu, adaptacji i superkompensacji wspominanej w tak wielu publikacjach, w tym cenionej książce Skarżyńskiego. Dobroczynne efekty przeplatania wielu dyscyplin sportowych : biegania, kolarstwa i pływania. Pływanie jako doskonały sport służący relaksacji.
  • Trening wysokościowy i jego wpływ na wydolność. Dobroczynny wpływ wysokości na układ sercowo-naczyniowy i zmiany adaptacyjne w mięśniach poprzecznie prążkowanych. Jak korzystać z obozów górskich, aby osiągnąć dobre efekty. Istotny jest czas trwania, wysokość i intensywność treningu. Kiedy przypada maksimum wydolności po powrocie nad poziom morza ?

 


Fizjologia wysiłku :

  • Wypromieniowanie ciepła i homeostaza płynowa podczas wysiłku fizycznego. Temat odpowiedniego nawadniania jest kluczowy dla zdrowego uprawiania każdego sportu, a w szczególności dyscyplin wydolnościowych, w których kluczowe jest długotrwałe utrzymywanie generowanej mocy na wysokim poziomie. Kolarstwo, biegi długodystansowe są bardzo wymagające i już niewielki spadek nawodnienia, rzędu 1% masy ciała, powoduje drastyczne pogorszenie wydolności, a 2-3% nawet zaburzenia ośrodkowe. Nie mniej istotne jest, co się pije podczas wysiłku. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że zwykła woda może wpędzić w chorobę. W powyższym artykule staram się ze szczegółami przyjrzeć specyfice treningu w trudnych warunkach termicznych.
  • Ciepło generowane podczas wysiłku i problemy z jego odprowadzaniem Aspekt biomechaniczny wytwarzania ciepła podczas wysiłku jest ściśle zależny od efektywności mięśnia szkieletowego. Ta nie jest najwyższa osiągając maksymalnie 25% sprawności. O tym i implikacjach z tym związanych, przeczytasz w artykule. 
  • Ciepło generowane w spoczynku i podczas wysiłku oraz tempo podstawowego metabolizmu. Artykuł zawiera próbę oszacowania tempa podstawowego metabolizmu w zależności od wieku, płci, a także rzuca światło na wpływ wysiłku na długotrwałe tempo podstawowego metabolizmu człowieka. 
  • Metody oceny progu mleczanowego z pulsometrem. Wyznaczenie progu mleczanowego jest podstawą treningu. Intensywność treningu powinna być relatywna w stosunku do progu mleczanowego, polegać na nim bardziej niż na samym tylko HRmax. Metody badania dzielą się na bezpośrednie i pośrednie, pierwsza grupa wymaga specjalistycznego sprzętu i drogich pasków, druga jest uważana za niedokładną. Naukowcy zweryfikowali te spostrzeżenia, porównując te grupy pomiędzy sobą, pozwalając na świadomy wybór jednej z metod, jako preferowanej i używanie jej, celem oznaczenia progu mleczanowego.
  • Fizjologia oddychania i zasadność stosowania oceny progu oddechowego w samokontroli wydolności. Zrozumienie fizjologii oddychania jest kluczowe dla zauważenia zależności pomiędzy progiem oddechowym a progiem mleczanowym. Nawet bez pulsometru, można szacować swój puls obserwując tor oddechowy podczas wysiłku. Czy jednak stosowanie progu oddechowego jako wyznacznika intensywności wysiłku ma sens w warunkach amatorskich ?
  • Reakcje organizmu podczas ćwiczeń w warunkach wysokiej temperatury otoczenia. Tematyka dotycząca ćwiczeń w warunkach wysokiej temperatury, jest znana prawie każdemu od strony praktycznej, pochodzi z obserwacji swojego organizmu i często z mediów, które wybiórczo zalecają pewne postępowanie. Jak jednak wygląda ten problem od strony medycznej? Medycyna sportowa precyzuje ten temat w oparciu o fizjologię teoretyczną i badania naukowe na sportowcach. Artykuł skupia się na ekonomii wysiłku, reakcjach fizjologicznych związanych z odwodnieniem, także bezobjawowym, a co za tym idzie nieuświadomionym. Przytaczam wyniki prac naukowych stwierdzających zmiany w pulsie i mocy podczas wykonywania wysiłku.
  • Odwodnienie organizmu u sportowców i jego wpływ na wydolność. Biegi górskie
  • Napoje izotoniczne i nawadnianie organizmu. Kalkulator utraty wody w procesie pocenia podczas biegania. Artykuł ten stanowi kontynuację cyklu kilku artykułów na blogu, dotyczących termoregulacji, homeostazy płynowej organizmu i nawadniania podczas uprawiania sportu. Zdecydowanie warto użyć kalkulatora i policzyć hipotetyczny wydatek płynowy, celem orientacyjnego przygotowania się do zawodów sportowych i zaplanowania nawadniania. Tutaj część druga artykułu, gdzie pojawia się również informacja dotycząca zapotrzebowania kalorycznego i rodzaju przekąsek, które będą najlepsze podczas dużego wysiłku fizycznego.
  • Alkohol a sport. Jak picie piwa wpływa na wydolność i regenerację organizmu? Wiele poczytnych czasopism nie neguje picia niewielkich ilości piwa po wysiłku, czy też w okresie przygotowania do zawodów. Co więcej, pojawiają się głosy popierające te praktyki, jako rzekomo prozdrowotne. Czy rzeczywiście tak jest ? Jak wypływa na wydolność organizmu i regenerację, wypicie nawet niewielkiej objętości piwa ?

 

Inne artykuły z medycyny sportowej dostępne po kliknięciu na link.

Jestem członkiem agregatora naukowego researchblogging.org