Blog > Komentarze do wpisu

Siedzący tryb życia - choroby i zapobieganie.

Świat naukowy zatrząsł się ostatnio pod szokującym wynikiem badania - długie siedzenie skraca czas życia i to znacznie. Tego typu wiadomość pojawiła się następnie w wielu popularnonaukowych gazetach i portalach internetowych. Szacowane przez naukowców ryzyko chorób i zmiany oczekiwanej długości życia krążyły wokół jego skrócenia o około 20 minut na każdą godzinę w pozycji siedzącej. Czy więc ucisk dużych grup mięśniowych obręczy biodrowej i kończyn dolnych podczas siedzenia przekładał się w niewytłumaczalny sposób na czas życia i choroby? Nie wydaje mi się. To raczej pominięcie pełnego ciągu przyczynowo-skutkowego. 

Siedzący tryb życia

Otóż w artykule chodzi bardziej o siedzący tryb życia, nie o siedzenie. Siedzący tryb życia, to szereg czynności, podczas których moc generowana przez organizm jako całość nie przekracza pewnej minimalnej wartości - w tym przypadku to 1.5 MET (równoważnik metaboliczny) - 1.5kcal/kg/h - około 20-30W mocy mechanicznej, do 6x tyle mocy całkowitej (4/5 ciepła). Dla porównania odpowiada to jeździe rowerem z prędkością < 10km/h, siedzeniu i pracy biurowej lub staniu w miejscu. 

Dlaczego długo siedzącym grożą choroby?

Niska moc przekłada się na niższe potrzeby energetyczne, a więc przy statystycznie wyższej szansie spożycia posiłku, odkładana "na zaś" energia pozostaje w tkance tłuszczowej. BMI rośnie, co za tym idzie, rośnie ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego - w tym zawału serca i udaru mózgu. 

Jest też kilka dodatkowych czynników, poza nasileniem miażdżycy na skutek pogorszenia parametrów lipidowych. Brak systematycznego wysiłku zwiększa insulinooporność, podnosi stężenie glukozy we krwi i przesuwa równowagę krzywej obciążenia glukozą w stronę choroby cywilizacyjnej - cukrzycy typu 2. Przeciwnie, wysiłek fizyczny rozwija krążenie oboczne w mięśniu serca, podnosi HDL i hartuje naczynia chwilowym wzrostem ciśnienia tętniczego (nawet powyżej 200mmHg podczas intensywnego treningu). Jak się okazuje, siedzący tryb życia podnosi nieco ryzyko chorób także u ludzi aktywnych fizycznie. Aktywność fizyczna trwa z reguły krótko, jeśli więc zdecydowaną większość czasu spędzamy we względnym bezruchu, występuje przewaga tego rodzaju trybu życia. Jak sobie z tym poradzić? 

Jak zmniejszyć ryzyko?

Dowiedziono, że praca biurowa, nie u wszystkich zwiększa ryzyko chorób. Część osób u których nie zauważono wzrostu prawdopodobieństwa choroby, zdecydowanie częściej, choć na chwile wstaje i przemieszcza się. Paradoksalnie, palacze niejako przy okazji, wykonują czynności częściowo zdejmujące z nich ryzyko. Przerywany, siedzący tryb życia jest bezpieczniejszy - warto więc co kilkadziesiąt minut wstać, rozciągnąć lub przejść się, by zapobiegać w porę. To bardzo ważne, bo może przekładać się codziennie na nawet kilkadziesiąt minut życia dłużej/krócej - wszystko zależy tylko od naszej higieny pracy i wypoczynku!

sobota, 28 września 2013, mathmed
Jeśli treść artykułu spodobała Ci się, polub oficjalną stronę mathmed na facebooku i bądź informowany o nowościach na stronie :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Ponad 150 artykułów na blogu, wyszukaj :
Możesz też podzielić się ze znajomymi treścią artykułu klikając przycisk "lubię to" poniżej:

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
izywork7
2013/10/08 20:29:28
Dobre! pozdrawiam
-
2014/02/10 16:44:34
Witam, niestety mi to grozi - pracuje juz kilka miesiecy na siedzaca i czuje ze z organizmem jest coraz gorzej.
A co sadzi pan o schorzeniu takim jak łokieć tenisisty i czy poleciłby pan tego ortopeda wrocław

-
Gość: KojotDAF, *.blast.pl
2015/03/11 15:37:38
Prowadziłem aktywny tryb życia, wiązało się to m.in. z moimi studiami, ale życie potoczyło sie tak, że mam siedząca pracę i czasem dopadają mnie uczucia gorąca w łydce, a przede wszystkim takie znużenie i niemoc ćwiczenia wieczorem czy w weekendy
Jestem członkiem agregatora naukowego researchblogging.org