Blog > Komentarze do wpisu

Rysowanie profilu trasy biegowej i rowerowej.

Od dłuższego czasu na blogu panowała błoga cisza. Nic nowego się nie pojawiało, ale wrażenie braku ruchu bywa mylące. W zaciszu powstaje coś nowego, co może się przydać każdemu biegaczowi, cykliście a może nawet i traperowi. Postanowiłem zaprzęgnąć nowe "przeglądarkowe" technologie jak HTML5 i stary dobry javascript do pomocy przy rozwiązaniu problemów równego rozłożenia sił i oceny trudności tras związanych z pokonywaniem przewyższeń. Paradoksalnie okazało się, że sporo ich można spotkać także i na nizinach centralnej Polski. Niestety większość algorytmów piszę od zera, korzystając jedynie z gotowego silnika mapowego Google Maps i serwisu Google Elevation celem pozyskania profilu wysokości. To wszystko łącznie z nieco zmodyfikowaną biblioteką służącą wyświetlaniu, "waży" teraz ponad 30 kB. Być może dla zawodowego kodera taka ilość to niedużo. Jednak jeśli trzeba to połączyć z pracą zawodową robi się trudno. 

Profiler już jest, aby skorzystać zapraszam tu !


Rysowanie profilu trasy biegowej

Gotowy produkt zostanie wypuszczony na głęboką wodę ocen moich drogich Czytelników już niedługo i czas ten powinno dać się odliczyć na palcach. Nie powiem tylko, czy do tego celu koniecznie trzeba zdjąć skarpety, ale też i dla mnie ważne, aby stało się to jak najszybciej. 

Zdecydowałem, że całość będzie funkcjonować w przeglądarce, bo jest to najbezpieczniejsze i najpowszechniejsze. W dobie permanentnie podnoszonej w mediach inwigilacji, instalowanie oprogramowania z "niewiadomego źródła" (czyli z mojego bloga) na własnej stacji roboczej może zniechęcić część użytkowników. Poza tym przyzwyczaiłem się, że w tym języku rozmawiam z Czytelnikami. Bezpieczeństwo przeglądarek niesie pewne ograniczenia. Ewentualne dane źródłowe z plików trzeba manualnie wkleić w pole tekstowe, żeby podać programowi potrzebne dane. Nie ma więc dostępu do danych użytkownika z dysku. Tego typu zabezpieczenia wymogli ludzie wykorzystujący możliwości technologii w złym celu. 

Profil prędkości
 Przykładowy profil prędkości na podjeździe dla mocy 100W (brak wiatru)

Atutem posiadania swojego algorytmu jest możliwość rozbudowy w kierunku sugerowanym przez moich Czytelników i dodawanie kolejnych modułów pełniących wspólnie obmyślone funkcje. Symbioza użytkownika końcowego i developera, która umożliwia wzajemną pomoc. Wydanie gotowego produktu w żadnym stopniu nie kończy więc procesu tworzenia. Nie mniej ważne jest, że tworzący oprogramowanie jest zainteresowany też działaniem swojego projektu i działa jak odbiorca, bo przecież sam biegam i jeżdżę na rowerze. 

Czuję ogromną ulgę pisząc kolejną od dłuższego czasu notkę na blogu. Oznajmiam wszem i wobec, że żyję i planuję dalej pisać. Odliczam więc dni i patrzę na postępy własnej pracy krytycznym okiem. Parafrazując slogan reklamowy z teasera Google Nexus "something BIG is coming" ;-) 

piątek, 16 marca 2012, mathmed
Jeśli treść artykułu spodobała Ci się, polub oficjalną stronę mathmed na facebooku i bądź informowany o nowościach na stronie :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Ponad 150 artykułów na blogu, wyszukaj :
Możesz też podzielić się ze znajomymi treścią artykułu klikając przycisk "lubię to" poniżej:

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: zaciekawiony, *.internetdsl.tpnet.pl
2012/03/17 11:13:46
Bardzo ciekawy pomysł, ciekaw jestem czy podobnie dałoby się wyznaczyć profil trasy na terenach miejskich, nie wiem jak gęsto google maps wypunktowuje wysokość, ale jeśli za szeroko, to może zgubić mniejszą ulicę. W Lublinie jest taka zabawna ulica Dolna Panny Marii (dla odróżnienia od ulicy Dolnej i ulicy Panny Marii), gdzie na górnym odcinku szosa opada pod kątem mniej więcej 45 stopni, pokonując dziesięciometrową skarpę. Gdyby jednak zmierzyć wysokość w dwóch punktach odległych o 50 metrów, to program wskaże mniejszą pochyłość a tym samym nie uwzględni bardzo krótkiego odcinka o warunkach zbliżonych do górskich.
-
mathmed
2012/03/17 19:24:16
Tak, zgadza się, częstotliwość przestrzenna próbkowania może być różna. Normalnie serwer Google umożliwia pobranie do 512 próbek na trasę, natomiast, jeśli podzieli się ją na kilka odcinków, można więcej (<=512 na odcinek). Jednak trzeba pamiętać, żeby nie prosić o rezultat zbyt często, bo wtedy zwraca "OVER_QUERY_LIMIT". Maksymalna rozdzielczość przestrzenna jest wyższa niż kilka metrów, jednak serwery Google potrafią zmniejszać dokładność, jeśli pyta się o punkty o bardzo zbliżonym położeniu a także w dużej ilości.
Jestem członkiem agregatora naukowego researchblogging.org